Hoppa till innehåll

Medlemskap och medlemsavgift

Har du frågor som rör medlemskapet och medlemsavgiften? Här hittar du svaren på de vanligaste funderingarna.

Vad innebär ett medlemskap hos Installatörsföretagen?

Ett medlemskap hos Installatörsföretagen innebär att du får det stöd du behöver för att kunna vara en god arbetsgivare och lyckas med ditt företag. Genom vår rådgivning inom bland annat branschfrågor, arbetsrätt, entreprenadjuridik, arbetsmiljö och säkerhet får du stöd i din vardag som företagare.

Därutöver samlar vi våra medlemmars röster för branschutveckling och politisk påverkan - för bättre förutsättningar för företagande och branschanpassade kollektivavtal.

Du hittar exempel på det innehåll vi har att erbjuda nedan:

Ingår medlemskap i Svenskt Näringsliv?

Ett medlemskap i Svenskt Näringsliv är beroende av de olika förbundens medlemsskapsformer. Ett medlemskap med arbetsgivar- och eller branschmedlemskap i Installatörsföretagen inkluderar ett medlemskap i Svenskt Näringsliv

För vilken period gäller fakturan?

Din medlemsavgift faktureras vid två tillfällen under året: i april och oktober. Fakturorna avser perioderna 1 januari–30 juni, respektive 1 juli–31 december. Medlems¬avgiften baseras på föregående års lönesumma.

Medlemsavgiften vid nytecknat medlemskap faktureras första gången ett par veckor efter inträdesdatum. Därefter faktureras medlemsavgiften två gånger per år, i början av april och oktober.

Avsändare och betalningsmottagare är Svenskt Näringsliv.

Vad gör jag om någon fakturauppgift är felaktig?

Om du upptäcker att någon fakturauppgift (till exempel adress, referens eller bolagsnamn) är felaktig, mejlar du in rätt uppgifter till medlem@in.se, så uppdaterar vi.

Om du har fått en fakturapåminnelse har du möjlighet att ladda ned originalfakturan genom att logga in på www.in.se och sedan titta på ”Mitt företag” under Mina sidor i toppmenyn.

Vad kommer uppgifterna på fakturan ifrån?

Mellan januari och februari varje år samlar Svenskt Näringsliv in medlemsuppgifter, där samtliga företag ska rapportera in omsättning, antalet anställda och utbetald lönesumma för föregående år. Detta omnämns som ”Medlemsuppgiftsinsamlingen”.

Inför rapporteringen skickas inloggningsuppgifter ut till alla medlemsföretag. Om uppgifterna inte rapporteras i tid till första fakturan i april kommer justering ske på andra fakturan i oktober. Vid helt utebliven inrapportering räknas omsättningen upp med 20 procent.

Vill du ändra mottagningsform för medlemsfakturan?

All fakturering av medlemsavgifter sköts centralt av Svenskt Näringsliv Service AB.

Har du nya kontaktuppgifter?

Har du eller ditt företag bytt kontaktuppgifter (till exempel namn, adress eller e-post) kan du rapportera in det på något av följande sätt:

  • i samband med Medlemsuppgiftsinsamlingen i början på året
  • gå in på Mina sidor på in.se eller
  • mejla in rätt uppgifter till medlem@in.se, så uppdaterar vi.
Har du sålt bolaget?

Vid en överlåtelse av verksamheten finns det möjlighet för det nya företaget att överta medlemskapet i samband med övertagandet av verksamheten. Mejla medlem@in.se, så berättar vi mer.

Får du faktura trots att medlemskapet är uppsagt?

När du har sagt upp medlemskapet får du en bekräftelse med datum för när medlemskapet avslutas. Medlems­avgiften faktureras sedan fram till och med att medlemskapet upphör med en sista slutfaktura. På fakturaspecifikationen står datum för perioden som medlems­avgiften avser.

Varför är Svenskt Näringsliv fakturaavsändare?

All fakturering av medlemsavgifter sköts centralt av Svenskt Näringsliv Service AB.

Behöver du ett medlemskapsintyg/ medlemskapsbevis?

Genom att logga in på dina sidor på webben så kan du enkelt själv ladda ner ett intyg på ditt medlemskap för att till exempel visa kunder. I inloggat läge hittar du genväg till ”Hämta medlemsbevis” högts upp på sidan eller gå direkt till Medlemsbevis.

Skapa användarkonto

Du som är medlem, kund eller vill bli kund hos Installatörsföretagen skapar enkelt din inloggning här: Installatörsföretagen/skapa inloggning.

Aktivering av kontot sker sedan via länk vi skickar till din e-postadress. Därefter kan du logga in på medlemssidorna (som medlem) eller logga in för köpt tjänst (som medlem eller kund).

Hur fungerar lönestatistik och löne¬rapportering?

Svenskt Näringsliv, som Installatörsföretagen är en del av, producerar lönestatistik på uppdrag av sina medlems¬organisationer. Lönestatistiken används vid förhandlingar med fack¬förbunden, vid rådgivning till företagen och i företagens eget analysarbete.

Medlemsföretag i Installatörsföretagen som deltagit i lönerapporteringen får tillgång till detaljerad lönestatistik för olika yrken, branscher och regioner
via verktyget Näringslivets lönestatistik.

Hur du ska rapportera, förteckning av förbundsnummer, avtalsnummer och mer information om lönestatistik och löne¬rapportering hittar du också på Svenskt Näringslivs webbplats

Lönestatistik (Installatörsföretagen).

Hur kontaktar jag er?

Du når oss via telefon och mail. Läs mer här: Kontakta oss.

Vad får jag för pengarna?

Medlemskapet är en liten kostnad med tanke på alla förmåner som ingår. En investering som skapar förutsättningar för att du ska lyckas med ditt företagande.

Detta ingår i medlemskapet:

  • Rådgivning i arbetsgivarfrågor
  • Arbetsgivarjour via telefon eller mail
  • Arbetsgivarguide: info, mallar och blanketter
  • Anslutning till kollektivavtal
  • Expertis inom den tekniska installationsbranschen
  • Hjälp vid arbetsrättsliga förhandlingar
  • Branschanpassade kollektivavtal
  • Pension och försäkring (via kollektivavtal)
  • Kurser och webbinarier
  • Opinionsarbete i våra medlemmars intressen
  • Vägledning i arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor
  • Entreprenadjuridisk rådgivning
  • Möjligheter till nätverkande
  • Regional förening som verkar i ditt närområde.
  • Nyheter gällande bransch- och arbetsgivarfrågor

Dessutom ingår förmånliga erbjudanden:

  • Förmånliga inköpsavtal via IN Rabatt
  • Produkter och tjänster utvecklade för din bransch
Vilka är fördelarna med ett medlemskap för mig som företagare?

Som arbetsgivare behöver du ha koll på regler, lagar och arbetsgivarnyheter. Du ska skapa en bra arbetsmiljö och samtidigt få företaget att växa och vara lönsamt. Det är ett komplext uppdrag – därför hjälper vi dig med det som är krångligt så att du kan fokusera på det du gör bäst.

Med ett medlemskap hos oss sparar du både tid och pengar och kan känna dig trygg med att vara en bra arbetsgivare. Vardagen blir enklare, du kan vara säker på att du gör rätt från början och dyker det upp problem finns expertisen alltid nära till hands.

Ett medlemskap i Installatörsföretagen innebär en kvalitetsstämpel att du är en god arbetsgivare med bra villkor för dina anställda.

Varför är kollektivavtal så viktigt, och vilka är nackdelarna med hängavtal?

Vi hjälper dig att reda ut begreppen och förstå vad ett kollektivavtal kan vara bra för och hur du går tillväga för att teckna ett. Som arbetsgivare och medlem i Installatörsföretagen ansluts du till det kollektivavtal som gäller för just din bransch. Kollektivavtal innebär stora fördelar för både dig som arbetsgivare och dina anställda.

Läs mer mer om fördelarna med kollektivavtal: Fördelar med kollektivavtal.

Ett hängavtal innebär att en arbetsgivare har slutit kollektivavtal direkt med ett fackförbund istället för att teckna kollektivavtal med den arbetsgivarorganisation som förhandlar avtalet för arbetsgivarnas räkning. Samma åtagande, men dyrare och krångligare.

Läs mer om hängavtal: Hängavtal.

Finns det några krav och kriterier för att kunna bli medlem?

Installatörsföretagen är en är en bransch- och arbetsgivarorganisation. Om ditt företag hör hemma inom den tekniska installationsbranschen kan du ansöka om medlemskap hos oss. Läs mer om kriterier för medlemskap här: Så blir du medlem.

Vilka olika typer av medlemskap finns?

För att ta del av all vår service behöver du ett fullständigt medlemskap som inkluderar stödet från Installatörsföretagen och Svenskt Näringsliv.

Med ett fullständigt medlemskap är du medlem i Installatörsföretagen. Detta innebär att vi ger dig rådgivning i frågor kring exempelvis arbetsrätt, guidning av våra kollektivavtal som övriga frågor som dyker upp i din vardag.

Är du inte intresserad av Installatörsföretagens kollektivavtal kan det finnas möjlighet till ett branschmedlemskap. Branschmedlemskapet är främst till för dig som är konsult eller har en el-, ventilations- eller vvs-avdelning hos ett företag som redan är medlem i en annan arbetsgivarorganisation.

Hur mycket kostar ett medlemskap hos Installatörsföretagen?

Hur mycket medlemskapet kostar beror på hur stor omsättning ditt företag har, hur många anställda ni har och vilken region i Sverige ditt företag finns.
Läs mer här hur avgiften räknas fram: Vad kostar ett medlemskap?

Hur funkar det med försäkringar i medlemskapet?

Installatörsföretagen ingår i Svenskt Näringsliv som förhandlat fram fördelaktiga och gemensamma pensions- och försäkringsavtal för samtliga 60 000 medlemsföretag.

När ditt företag går med i Installatörsföretagen är ni skyldiga att teckna pensions- och försäkringsavtal med Fora respektive Collectum för era anställda.

Läs mer här: Kollektivavtalade försäkringar och pensioner.

Vad är skillnaden på medlems- och serviceavgift?

Medlemsfakturan består av en medlemsavgift och en serviceavgift.

  • Medlemsavgiften är den avgift man betalar för medlemskapet i föreningen Installatörsföretagen. Avgiften är ej momsbelagd eller avdragsgill.
  • Serviceavgiften är den avgift du som arbetsgivare betalar för Installatörsföretagens service. Avgiften är momsbelagd och avdragsgill.

Utöver dessa avgifter hittar du på fakturan också avgift till en eller flera av Installatörsföretagens regionala föreningar samt avgift för medlemskapet i Svenskt Näringsliv. Avsändare på fakturan är Svenskt Näringsliv och fakturan skickas ut 2 ggr/år.

Behöver du säga upp medlemskapet?

För att säga upp medlemskapet behövs en skriftlig uppsägning.

Mejla medlem@in.se så skickar vi en blankett som du kan fylla i.

Enligt §28 i Installatörsföretagens stadgar upphör medlemskapet vid det hel- eller halvårsskifte som inträffar sex månader efter att skriftlig uppsägning inkommit till Installatörsföretagen.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Om du inte hittar svaret på din fråga så får du gärna kontakta oss på medlemsenheten på medlem@in.se.

Boka ett personligt möte om medlemskap

Om du har frågor och funderingar gällande vad ett medlemskap skulle innebära för dig och ditt företag? Här på webben kan du få många svar, men vår personliga rådgivning kan ge mer information.

Använd bokningslänken nedan för att hitta en tid för samtal som passar dig.