Hoppa till innehåll

Vanliga frågor & svar om ID06

Aktuellt

06 oktober 2025

Från och med den 12 januari 2026 krävs pass eller nationellt ID-kort för alla ID06-beställningar. Här är de vanligaste frågorna och svaren som hjälper dig som arbetsgivare att förbereda dina medarbetare.

Varför införs de nya reglerna?

De nya reglerna införs för att stärka säkerheten på byggarbetsplatser och säkerställa att varje ID06-kort är kopplat till rätt person. Syftet är att garantera att rätt personer finns på arbetsplatsen, att anställningarna är korrekt registrerade och att medarbetarnas medborgarskap verifieras. Detta stärker rätten att arbeta i Sverige, bidrar till sund konkurrens och skapar tryggare arbetsplatser.

Vilka omfattas av de nya kraven?

Alla anställda som ska ha ID06-kort, oavsett nationalitet, omfattas av de nya reglerna. Som arbetsgivare är det ditt ansvar att säkerställa att varje medarbetare uppfyller kraven innan kortbeställning.

Vad händer med befintliga ID06-kort?

Befintliga ID06-kort gäller som vanligt tills de löper ut. Vid förnyelse krävs dock pass eller nationellt ID-kort. Som arbetsgivare bör du planera för förnyelser i god tid.

Måste arbetsgivaren betala för pass eller nationellt ID om en anställd saknar det?

Nej, arbetsgivaren behöver inte betala för pass eller nationellt ID-kort. Det är ett personligt dokument och ett myndighetskrav kopplat till individen. Det behövs oavsett arbetsgivare. Kostnaden för att skaffa pass eller ID-kort är den anställdes ansvar, medan arbetsgivaren står för kostnaden för själva ID06-kortet.

Hur lång tid tar det att få ett ID06-kort?

Det tar normalt 3 - 5 dagar att få ut ett ID06-kort från beställning till leverans, lite beroende på var i landet man bor. ID06-kort skickas som vanligt brev, men det finns även möjlighet välja snabbare leveranssätt.

Hur går identifieringen till vid kortbeställning?

Identifiering kan ske via mobilappen ID06 Identify eller manuellt hos en skanningscentral. Som arbetsgivare bör du informera medarbetarna om detta och hjälpa dem med logistik för identifiering, särskilt om någon saknar giltigt ID.

Kan andra ID-handlingar användas, som körkort eller e-legitimation?

Körkort och e-legitimation accepteras inte längre vid beställning eller förnyelse av ID06-kort. Arbetsgivaren måste säkerställa att alla medarbetare har pass eller nationellt ID-kort tillgängligt.

Gäller reglerna alla medarbetare, även svenska medborgare?

Ja, samma regler gäller oavsett medborgarskap. Som arbetsgivare måste du kontrollera att alla medarbetare kan uppvisa giltig identitet vid beställning.

Hur ansöker man om ID06-kort enligt de nya reglerna?

Identifiering sker via mobilappen ID06 Identify (skanning av pass eller ID-kort) eller hos en skanningspartner. Arbetsgivaren bör informera medarbetarna om processen och underlätta identifieringen.

Vad händer om pass eller ID-kort är ogiltigt vid kortbeställning?

ID06-kort kan inte beställas utan giltig identitetshandling. Arbetsgivaren bör se till att medarbetaren skaffar ett giltigt pass eller nationellt ID innan beställning.

Räcker BankID för inloggning på ID06-portalen och beställning?

Ja, BankID kan användas för inloggning och beställning, men själva identifieringen för kortet kräver fortfarande pass eller nationellt ID-kort.

.

Läs mer om de nya kraven

Nya säkerhetskrav för ID06-kort - så påverkas du.