Hoppa till innehåll

Reseregler i Installationsavtalet

Arbetsgivarfrågor, Visa alla

11 april 2022

På sista tiden har vi fått många frågor om vad som egentligen gäller när en anställd reser utanför hemorten i tjänsten. Vare sig du undrar över regler för resekostnader, kvitton eller traktamente så hittar du mer nedan.

Installationsavtalets reseregler i dess helhet

Läs mer i Guide för Installationsavtalet.

Hemort och företagszon (Installationsavtalet 10 kap § 2)
För anställda på Installationsavtalet innebär avtalet en skyldighet att infinna sig på arbetsplatsen vid ordinarie arbetstids början. I gengäld har montörer enligt installationsavtalets 11:e kapitel vid resor till arbetsplatsen under vissa förutsättningar rätt till reskostnadsersättning och resetillägg/restidsersättning.

På de flesta orter har SEF och EIO/Installatörsföretagen upprättat så kallade hemortsavtal. Dessa innehåller vanligtvis en cirkel om 3-5 km radie. Till arbetsplatser innanför denna cirkel skall montören ta sig på egen bekostnad för att kunna börja utföra arbete vid ordinarie arbetstids början.

För de orter som saknar sådana hemortsavtal införs från 1 januari 2018 istället en cirkel om 3 km radie runt respektive företag/filial. Innanför denna cirkel skall montören ta sig på egen bekostnad för att kunna börja utföra arbete vid ordinarie arbetstids början.

Är du osäker på om din ort har ett hemortsavtal så kontakta Installatörsföretagens regionkontor.

Bostadszon (Installationsavtalet 11 kap § 2)
En frizon om 3 km radie införs även runt varje montörs bostad. Till en arbetsplats innanför denna cirkel skall montören ta sig på egen bekostnad för att kunna börja utföra arbete vid ordinarie arbetstids början. En förutsättning är dock att kortast farbara väg inte överstiger 5 km från bostaden till arbetsplatsen.

Reskostnadsersättning (Installationsavtalet 11 kap § 2)
Vid resor till arbetsplatser utanför hemort/företagszon/bostadszon har montören rätt att få reskostnadsersättning beräknad från företaget till arbetsplatsen. Denna reskostnadsersättning kan arbetsgivaren betala på olika sätt:

  • Åker montören med allmänna kommunikationer skall denne ersättas med kostnaden för billigaste färdsätt och biljettyp, exempelvis kostnaden för ett månadskort med lokaltrafiken.
  • Överenskommelse kan träffas om att montören skall åka egen bil och få ersättning för det exempelvis med xx kr/mil. Finns sådana överenskommelser sedan tidigare fortsätter de att gälla om de inte sägs upp eller omförhandlas.
  • Arbetsgivaren kan ordna transport från företaget eller annan anvisad plats inom hemorten/företagszonen genom exempelvis en minibuss eller liknande. Det finns dock i normalfallet ingen skyldighet för montören att åka med denna transport utan denne kan välja att istället på egen bekostnad ta sig till aktuell arbetsplats till ordinarie arbetstids början. (Montören har dock rätt till resetillägget – se 4.2 nedan)
  • Överenskommelse kan träffas om att arbetstagaren får använda företagets bil från hemmet.

Resetillägg/(restidsersättning) (Installationsavtalet 11 kap § 3)
När montör har rätt till reskostnadsersättning utgår även ett resetillägg (tidigare restidsersättning). Resetillägget beräknas på lite olika sätt beroende på hur resan har ersatts. Resetillägg utges dock bara för resor utanför ordinarie arbetstid – (för resor under arbetstid bibehåller montören sin månadslön).

Resetillägg I – resa med allmänna kommunikationer (Installationsavtalet 11 kap § 3a)

Vid resor med allmänna kommunikationer skall ett resetillägg utgå med restiden för en resa från företaget till arbetsplatsen. Ersättningen betalas enligt Installationsavtalet 7 kap § 7 p1.

Restidsberäkningen ska ske med reseplanerare/tidtabell för snabbaste färdväg från företaget till arbetsplatsen.

Resetillägg II – resa med eget färdmedel eller med av arbetsgivaren ordnad transport (Installationsavtalet 11 kap § 3b)

Vid resor med montörens egen bil betalas ett resetillägg om 1,70 kr/km kortaste färdväg beräknat från företaget till arbetsplatsen. Avståndet beräknas med hjälp av Eniros kartdatabas.

Om arbetsgivaren anordnar en transport exempelvis en minibuss från företaget eller annan anvisad plats inom hemorten/företagszonen så utgår på samma sätt 1,70 kr/km från företaget till arbetsplatsen. Notera dock att om någon av montörerna beordras att köra fordonet så ses det i normalfallet som att ett arbete utförs och då utgår övertidsersättning till denne.

Om en montör blir upphämtad i anslutning till hemmet erhåller denna restidsersättning enligt 7 kap § 7 p1 motsvarande verklig restid från upphämtningsstället till arbetsplatsen. Dock med ett takbelopp motsvarande 1,70 kr/km företag-arbetsplats.

Resetillägg III – resa i arbetsgivarens fordon från bostaden (Installationsavtalet 11 kap § 3c)

Om arbetsgivare och montör är överens om att montören får ta hem företagets bil (kan vara servicebil, förmånsbil etc.) och utgå från bostaden så rekommenderar avtalet att man samtidigt reglerar vilken eventuell ersättning som skall utgå för detta. Träffas ingen överenskommelse om de ekonomiska villkoren gäller att montören skall vara på arbetsplatsen vid ordinarie arbetstids början och köra 30 minuter på morgonen och 30 minuter på eftermiddagen utan någon ersättning. Är restiden längre än 30 minuter så utgår restidsersättning enligt 7 kap § 7 p. 1 för tid utöver dessa 30 minuter. Beordras montören att plocka upp någon kollega på vägen till arbetsplatsen utgår dock restidsersättning för hela restiden.

Det sägs även uttryckligen i avtalet att tiden inte skall ersättas med övertid (reseövertid) oavsett omständigheterna när montören får utgå från bostaden med bil tillhörig arbetsgivaren. Vid resor i samband med beredskap så skall dessa dock betraktas som arbetad tid och därmed ersättas med övertidsersättning om resan görs utanför ordinarie arbetstid.

För passagerare som blir upphämtad i sådan bil som utgår från en kollegas bostad ersätts den verkliga restiden enligt 7 kap § 7 p. 1 från upphämtningsplatsen till arbetsplatsen.

Reseräkning och kvitto (Installationsavtalet 11 kap § 2a)
I och med att avtalets regler i vissa fall innebär att ersättning utges för en tänkt resa från företaget till arbetsplatsen trots att montören faktiskt åker en annan sträcka så har avtalet tillförts regler som ger arbetsgivaren en rätt att kräva en redogörelse/reseräkning för den verkliga resan. Redovisningen skall även i förekommande fall innehålla kvitton eller annan verifikation.

Denna skyldighet har tillförts avtalet i syfte att möjliggöra en korrekt skattemässig hantering. En sådan redogörelse är dock inget krav för att få reseersättning men lämnar inte montören detta efter begäran så utgör det ett kollektivavtalsbrott som kan medföra arbetsrättsliga åtgärder.

Överenskommelse om andra regler (Installationsavtalet 11 kap § 1 p.2)
Det är också möjligt att ersätta avtalets reseregler med en överenskommelse om annat. En sådan överenskommelse kan träffas med:

  • Enskild montör
  • Klubb eller facklig förtroendeman
  • Region inom SEF

Det är alltså möjligt att komma överens om helt egna regler som passar ert företag. Sådana överenskommelser kan träffas för hela eller delar av företaget, för vissa projekt eller för vissa kategorier av montörer.

En sådan överenskommelse om andra regler måste dock vara skriftlig för att gälla. Den bör också innehålla giltighetstid och uppsägningstid.

För en överenskommelse direkt med en montör så gäller också att den inledande perioden får vara längst tre månader och därefter måste överenskommelsen förnyas. Efter den första perioden kan man dock träffa längre överenskommelser eller avtal som gäller tillsvidare. Överenskommelser direkt med en montör kan dock alltid sägas upp med en ömsesidig uppsägningstid om tre månader.

Vi rekommenderar att ni stämmer av med Installatörsföretagens regionkontor innan överenskommelser träffas.

Traktamente (Installationsavtalet 11 kap § 4)
Avtalet har utöver traktamentes regler enligt de skatterättsliga reglerna även ett traktamente för resor utan övernattning vid bortovaro på minst 12 timmar. Detta endagsförrättnings traktamente ska hanteras som en lön.

Särskilt om hemortsavtalen i Malmö, Helsingborg och Göteborg
I Malmö, Helsingborg och Göteborg finns förhandlade hemortsavtal sedan tidigare med speciella regler. Dessa avtal fortsätter att gälla till dess annan överenskommelse träffas.

Vissa skatterättsliga aspekter vid resor
Det skatterättsliga regelverket är omfattande och inte helt lätt att tillämpa i praktiken. Det är ofta detaljer i det enskilda fallet som avgör vad som är rätt eller fel skattetillämpning. Ett ytterligare problem är att Installationsavtalets regler och det skatterättsliga regelverket inte harmoniserar i alla delar.

Vi försöker nedan beskriva vissa generella skatterättsliga regler men de slutliga bedömningarna i skattefrågor måste göras på varje enskilt företag.

För den som vill fördjupa sig än mer i skattebestämmelserna hänvisar vi till Skatteverkets broschyr om traktamenten m.m. i byggbranschen.

8.1 Några skatterättsliga huvudprinciper avseende resor
Skattelagstiftningen innebär att resor mellan bostaden och en anställds skatterättsliga tjänsteställe är privata resor och betalar arbetsgivaren ersättning för dessa resor är ersättningen skattepliktig.

Däremot kan arbetsgivaren betala reskostnadsersättning för tjänsteresor utan några skattemässiga konsekvenser. En förutsättning för detta är emellertid att det finns verifikat för tjänsteresan, exempelvis en reseräkning för resor med egen bil. Av en sådan reseräkning skall framgå:

  • Vem som har kört
  • När resan genomfördes
  • Vart resan gått ifrån och resmål, dvs. färdväg
  • Körsträcka

Är dessa förutsättningar uppfyllda kan arbetsgivaren utbetala ett belopp om för närvarande 1,85 kr per km för tjänsteresor i egen bil utan skattemässiga konsekvenser.

På motsvarande sätt är det för tjänsteresor med exempelvis buss. Föreligger det en reseräkning med motsvarande innehåll och ett kvitto eller biljett kan ersättning utbetalas av arbetsgivaren utan skattemässiga konsekvenser.

Saknas verifikat för resan skall utbetald ersättning beskattas som lön.

Uppfyller arbetsgivaren sin skyldighet att betala reskostnadsersättning genom att tillhandahålla ett månadskort på lokaltrafiken skall kostnaden för månadskortet i normalfallet förmånsbeskattas.

Resetillägg och restidsersättningar är alltid skattepliktiga och skall behandlas som lön.

Skatterättsligt tjänsteställe
För att kunna avgöra hur utbetalade reskostnadsersättningar skall behandlas skattemässigt måste arbetsgivaren först avgöra vilket skatterättsligt tjänsteställe den anställde har. Det skatterättsliga regelverket utgår från följande regler för att avgöra vilket tjänsteställe en anställd har.

Huvudregel
Tjänstestället är den plats där den anställde utför huvuddelen av sitt arbete. För anställda på kontor, butiker, fabriker och sjukhus etc. är byggnaden där huvuddelen av arbetet utförs tjänstestället.

Alternativregel
Utförs arbetet under förflyttning eller på arbetsplatser som hela tiden växlar, anses i regel den plats där den anställde hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter som tjänsteställe.

Undantagsregel
Om arbetet på varje arbetsplats pågår under en begränsad tid, enligt de villkor som gäller för vissa arbeten inom byggnads- och anläggningsbranschen och liknande branscher, anses bostaden som tjänsteställe.

Utifrån dessa regler får arbetsgivaren göra en bedömning för var och en av de anställda vilket skatterättsligt tjänsteställe var och en skall anses ha. Det går inte att avtala om det skatterättsliga tjänstestället utan det är hur och var arbetet utförs som avgör.

8.3 Tjänsteställe för montörer i elinstallationsbranschen
Vid en schematisk indelning av de olika typer av arbete som utförs i elinstallationsbranschen så kan typiskt sett montörerna delas in i tre olika grupper.

8.3.1 Entreprenadmontören – som arbetar med nyinstallationer på entreprenader vars varaktighet varierar från någon vecka till flera år.

I normalfallet omfattas entreprenadmontören av undantagsregeln och har således bostaden som tjänsteställe.

Installationsavtalets reseregler innebär som sagt att reskostnadsersättning skall betalas för en tänkt resa från företaget till arbetsplatsen. I normalfallet reser emellertid montören från hemmet direkt till arbetsplatsen. Eftersom den verkliga resan skiljer sig från den ”tänkta” resa som skall ersättas enligt kollektivavtalet så skall normalt sett hela den utbetalade kostnadsersättningen enligt kollektivavtalet beskattas som lön.

Dock bör viss utbetald ersättning kunna undantas från skattskyldighet under vissa förutsättningar. Om entreprenadmontören omfattas av undantagsregeln så har denne bostaden som tjänsteställe och alla resor till entreprenadarbetsplatser är skattemässigt att se som tjänsteresor. Det innebär att arbetsgivaren om korrekt reseräkning föreligger skulle kunna utbetala ersättning för resan bostaden till entreprenaden utan skattemässiga konsekvenser.

Exempel:
Arbetsgivaren och arbetstagaren är överens om att arbetstagaren skall resa i egen bil och för det få ersättning med 1,85 kr/km. Resan som betalas enligt kollektivavtalet, dvs, från företagets kontor till entreprenaden är 30 km, dvs sammanlagt 55,50 kr. Den verkliga resan mellan bostaden och entreprenaden är 10 km. I det fallet skulle det kunna vara möjligt att utbetala 18.50 kr, dvs resan bostaden - entreprenaden skattefritt (förutsatt att reseräkning för den resan föreligger). Det överskjutande beloppet som skall betalas enligt kollektivavtalet, dvs 37 kr, beskattas som lön

(Vi vill här också peka på möjligheten att komma överens om att istället ersätta resan bostad – entreprenadarbetsplats enligt p 6 ovan)

8.3.2 Servicemontören – som arbetar med serviceuppdrag åt flera kunder. Uppdragens längd varierar.

Servicemontören kan omfattas av antingen alternativregeln eller undantagsregeln beroende på hur arbetet är upplagt. Den servicemontör som regelbundet besöker företagets kontor exempelvis för att hämta servicebilen, hämta material eller lämna handlingar exv. för fakturering omfattas troligen av alternativregeln och har därmed företaget som tjänsteställe. Enligt Skatteverkets uppfattning omfattas man av alternativregeln om man besöker företagets kontor mer än 1 gång i veckan i genomsnitt.

Är arbetet däremot upplagt som så att servicemontören endast undantagsvis besöker företaget omfattas servicemontören förmodligen av undantagsregeln och har således i så fall bostaden som tjänsteställe.

Servicemontörer använder ofta en bil tillhörig arbetsgivaren. Några reskostnadsfrågor uppkommer därmed sällan. En skatterättslig fallgrop finns däremot avseende de servicemontörer som omfattas av alternativregeln, och tillåts köra bilen hem varje dag. Börjar montören dagen med att besöka kontoret eller avslutar dagen med att besöka kontoret så innebär det att bilen används för privata resor, dvs. resan tjänstestället - hemmet. I sådana fall anses montören åtnjuta en bilförmån med därtill hörande förmånsbeskattning om det sker mer än 10 gånger per år.

4.3 Industrielektrikern – som arbetar med service och/eller nyinstallation hos en och samma kund under lång tid och endast undantagsvis besöker företagets kontor omfattas av huvudregeln och har därigenom kundens arbetsplats som skatterättsligt tjänsteställe.

Det innebär att reskostnadsersättning som betalas enligt kollektivavtalets regler för en tänkt resa från företagets kontor till arbetsplatsen är skattepliktig i sin helhet eftersom det ses som en privat resa till tjänstestället. Får denne dessutom använda företagets bil för resorna uppkommer en bilförmån.

Avslutningsvis vill vi återigen framhålla att detta är en mycket översiktlig beskrivning över skatteregelverket och att de konkreta skattefrågorna måste avgöras av varje företag utifrån detaljerna i varje enskilt fall.