I tuffare ekonomiska tider så är det många företagare som behöver ta svåra beslut som involverar sin personal. Vi har därför sammanställt information om vad som gäller vid uppsägning på grund av arbetsbrist respektive personliga skäl.
Uppsägning på grund av arbetsbrist är en uppsägningsgrund som inte är hänförlig till den enskilde arbetstagaren personligen utan som grundas på organisatoriska orsaker.
Uppsägning av personal på grund av arbetsbrist omgärdas av en mängd lagar och regler som du måste följa. Detta involverar allt från förhandlingsskyldighet enligt MBL, LAS och eventuell företrädesrätt till återanställning. Du hittar mer information om detta samt viktiga blanketter här: Uppsägning på grund av arbetsbrist.
Om du föredrar att lära dig mer om vad som gäller vid uppsägning på grund av arbetsbrist via rörligt material så rekommenderar vi våra webbinarier i ämnet. Webbinarierna täcker in Installationsavtalet, Tjänstemannaavtalet,, Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl, Larm- och Säkerhetsteknikavtalet samt Plåt- och ventilationsavtalet. Till webbinarierna.
Uppsägning på grund av personliga skäl är direkt kopplade till att den enskilde arbetstagaren har misskött sig eller inte kan utföra sina arbetsuppgifter.
Om du vill säga upp någon på grund av personliga skäl så är det viktigt att tänka på att det alltid krävs sakliga skäl. Det som är avgörande för frågan om sakliga skäl föreligger är om den anställde på ett allvarligt sätt brutit mot anställningsavtalet och om den anställde insett eller borde insett detta. Avgörandet ska grunda sig på en helhetsbedömning av samtliga relevanta omständigheter i det enskilda fallet.
Vidare så kan skälen för önskad uppsägning sträcka sig från mer allmän misskötsamhet i form av olovlig frånvaro till brottslighet och missbruk. Du kan läsa mer om vad lagen säger och hur du går vidare här: Uppsägning på grund av personliga skäl.
Att hålla svåra samtal med medarbetare kan vara en utmaning för många chefer. Vi har därför tagit fram en samtalsguide för dig som chef och arbetsledare. Den innehåller tips och råd om hur du förbereder, genomför och följer upp samtalet. Samtalsguiden täcker in tips inför samtalet, under samtalet och efter samtalet. Du hittar samtalsguiden här: Det svåra samtalet.
Välkommen att logga in för att ta del av innehåll som antingen ingår i ditt medlemskap eller som användare av våra tjänster.
Logga inDu som är medlem, kund eller vill bli kund hos Installatörsföretagen skapar enkelt din egen inloggning.
Skapa användarkonto