Hoppa till innehåll

Visa, ändra eller ta bort

Nedan kan du läsa i mer detalj om funktioner för att se, ändra och radera information i kompetensverktyget.

Visa, filtrera och sortera medarbetare

Visa, filtrera och sortera medarbetare

Översikt

När en administratör besöker kompetensverktyget möts denne av en överskådlig lista (Översikt) över medarbetare, dess roller och med en indikation ifall en kurs eller certifikat är påväg att löpa ut eller ifall det har löpt ut. Översikten innehåller funktioner för filtrering, sortering samt visning och ändring.

Visa en medarbetares uppgifter

Om en administratör vill se detaljerade uppgifter om en medarbetare, såsom personens:

  • Kontakt- och anställningsuppgifter
  • Kompetenser
  • Kurser, intyg och certifikat

görs detta från översikten på följande vis:

  1. Filtrera medarbetare genom ifyllnad av namn eller filter för kompetensområde, kurskategori eller arbetsställe
  2. Välj aktuell medarbetare genom att klicka på ”Visa/ändra”.

Har kurs/certifikat som snart löper ut:

image7704k.png

Denna "påminnelse" flaggas 3 månader innan datum för giltig till löper ut.

Ändra grunduppgifter

Ändra en medarbetare grunduppgifter

För att ändra grunduppgifterna om en medarebetare i kompetensverktyget, gör administratören följande:

  1. Filtrera medarbetare genom ifyllnad av namn eller filter för kompetensområde, kurskategori eller arbetsställe
  2. Klicka på ”Visa/ändra” för den medarbetare du vill ändra
  3. Klicka på "Ändra" under avsnittet "Grunduppgifter"

Här kan administratören nu ändra:

  • Förnamn
  • Efternamn
  • Personnummer
  • Anställningsnummer
  • Anställningsdatum
  • Email-adress
  • Roll
  • Körkortsklass
  • Grundutbildning
  • Erfarenhet

Avsluta genom att klicka på "Spara".

Det krävs behörighetsnivån företagsadministratör (ej samma som admnistratör) för att ändra följande grunduppgifter under Mina Sidor:

  • Arbetsställe
Ändra/ta bort kompetens

Ändra eller ta bort kompetens för en medarbetare

För att ändra eller ta bort uppgifter om en medarebetares kompetens, gör administratören följande:

  1. Filtrera medarbetare genom ifyllnad av namn eller filter för kompetensområde, kurskategori eller arbetsställe
  2. Klicka på ”Visa/ändra” för den medarbetare du vill ändra
  3. Klicka på "Ändra" under avsnittet "Kompetens"

Här kan administratören nu välja att antingen radera aktuell del, genom att klicka på "Ta bort kompetens", eller ändra något av följande:

  • Kompetensnivå
  • Noteringar
  • Synlighet på Kompetenskort i PDF-format

Avsluta genom att klicka på "Spara".

Ändra/ta bort kurs, certifikat eller intyg

Ändra eller ta bort kurs, intyg eller certifikat för en medarbetare

För att ändra eller ta bort uppgifter om en medarebetares kurser, intyg eller certifikat, gör administratören följande:

  1. Filtrera medarbetare genom ifyllnad av namn eller filter för kompetensområde, kurskategori eller arbetsställe
  2. Klicka på ”Visa/ändra” för den medarbetare du vill ändra
  3. Klicka på "Ändra" under avsnittet "Kurser och intyg"

Här kan administratören nu välja att antingen radera aktuell del, genom att klicka på "Ta bort kurs/certifikat", eller ändra något av följande:

  • Typ
  • Kompetensområde
  • Namn på kurs/ceritfiering
  • Utfärdare/arrangör
  • Kurs-/utfärdandedatum
  • Gilitghetsdatum
  • Synlighet av påminnelse om passerad giltighet avseende kurs/certifikat (i Översikt samt i en specifik persons lista)
  • Synlighet på Kompetenskort i PDF-format

Avsluta genom att klicka på "Spara".

Ta bort användare

Ta bort en medarbetare i kompetensverktyget

> Ta bort medarbetare (länk till Mina sidor)

En administratör kan radera medarbetare i kompetensverktyget genom att göra följande:

  • Är du VD eller MU-ansvarig för ert företag finns möjligheten att hantera detta under Mina Sidor, på Installatörsföretagenshemsida.
    - Välj användarlista (här visas de användare som är knutna till ditt företag.
    - Klicka på användaren som skall tas bort
    - Välj redigera uppgifter
    - Klicka på ta bort användaren.
  • Har du inte rättigheter som MU-ansvarig så skicka en e-postförfrågan till support.ledningssystem@in.se med en kort beskrivning av den begärda ändringen så tar vi bort användaren.

Denna funktionalitet är under utveckling om kommer i framtiden att vara tillgänglig för administratörer att själva styra över direkt i kompetensverktyget.