Hoppa till innehåll

Inloggning med BankID

  • Kan jag som loggar in med användarnamn och lösenord skapa ett användarkonto med BankID?

    Svar: Det går i dagsläget inte att konvertera ett användarkonto med användarnamn och lösenord till ett konto med BankID. BankID används bara vid skapande av nya användarkonton (med unik e-postadress).

  • Fungerar gamla inloggningar fortfarande?

    Svar: Inloggning med användarnamn och lösenord fungerar precis som innan. Du väljer det alternativet när du ska logga in, om du skapade ett konto före den 23 juni 2021.

  • Företaget jag arbetar på är medlemmar i Installatörsföretagen sedan länge. Jag ska nu skapa ett användarkonto. Skapar jag ett konto med användarnamn och lösenord som mina kollegor gjort sen tidigare, eller skapar jag ett konto via BankID?

    Svar: Alla nya användare (personer, ej företag) skapar ett användarkonto med BankID, oberoende av om företaget blivit medlemmar före eller efter BankID togs i bruk den 23 juni 2021.

    Skapar du ett användarkonto (med din egna mailadress) efter den 23 juni 2021 så skapar du ett konto via BankID.

  • Jag har inget BankID. Hur skapar jag ett användarkonto på in.se?

    Svar: Ring oss på telefonnummer 08 762 76 00 eller skicka ett mail till medlem@in.se så hjälper vi dig att skapa ett användarkonto utan BankID.

  • Jag är konsult och behöver kunna komma åt flera företag via mitt användarkonto. Kan jag skapa konto med BankID då?

    Svar: Om du behöver ha tillgång till flera företag via ditt användarkonto kan du tyvärr inte skapa ett konto via BankID. Ring oss på telefonnummer 08 762 76 00 eller maila oss på medlem@in.se så hjälper vi dig att skapa ett användarkonto.

  • Kommer alla arbetsställen upp automatiskt i en lista när jag skapar ett användarkonto? Eller ska jag uppge ett eget arbetsställe? Vad händer om mitt arbetsställe inte syns i listan?

    Svar: Arbetsställen väljs från en "dropdown-lista" som tidigare när man skapade ett användarkonto. Skulle ditt arbetsställe inte dyka upp i listan så ringer du oss på 08 762 76 00.

  • Om jag har glömt lösenordet till min inloggning, ska jag skapa ett nytt konto eller klicka på ”Glömt lösenord”?

    Svar: Du ska använda funktionen ”Glömt lösenord”. Du hittar länken på inloggningssidan.

  • Tidigare skulle även medlemsnumret i Svenskt Näringsliv uppges – är det borttaget nu?

    Svar: Medlemsnumret behöver inte längre användas när du skapar konto med BankID.

  • Innebär inloggning med BankID att jag alltid kommer att behöva logga in med BankID – eller kommer Azure AD att fungera för mig efter att jag har loggat in en gång med BankID?

    Svar: Inloggning med Azure AD görs bara av anställda på Installatörsföretagen, så det är inget vanliga användare kommer att använda. Efter att du har skapat ett nytt användarkonto med BankID så kommer det att vara det enda sättet att logga in på.