
Det finns åtskilliga omvärldstrender som driver på den framväxande marknaden för teleinstallationer. Nedan följer i korthet tre områden som är av betydelse.
I stort sett all ny installation är sedan flera år helt eller delvis baserad på digital teknik. Samtidigt talar mycket för att utvecklingen kommer att accelerera under de kommande åren:
Mängden av nya Internet-of Things-enheter (IoT) växer kraftigt och det åtföljs av snabbt ökande investeringar. Dessutom introduceras 5G i Sverige 2020 vilket öppnar upp för en ny nivå av IoT-applikationer. IoT skiftar samtidigt fokus. Från att tidigare haft fokus på hur många uppkopplade prylar det kommer att finnas i världen, ligger nu fokus på att få fram fungerande (smarta) lösningar för användarna. Än så länge är dock de flesta IoT-lösningar mer ”Intranät-of-Things” än Internet-of-Things”.
Illustration över att IoT idag ofta är "intranät of things".
Lösningar baserade på Artificiell Intelligens (AI) ger smarta fastigheter och städer.Detta borgar för att allt fler nya apparater (i framtiden) kommer att vara självinstallerande (plug-and-play). Det ger möjligheter för fastighetsägare att nyttja de mjuka värden som den installerade tekniken möjliggör, exempelvis insiktsskapande och bättre underhållsplaner. Framför allt är det två dominerande kundbehov som väntar:
En aspekt som växt i betydelse på senare tid är säkerhetsfrågan. En ofta minst sagt naiv användning av digital teknik och lösningar har visat sig leda till stora säkerhetsluckor som är vidöppna för hackare och andra illasinnade krafter. Dessutom ökar risknivåerna när molntjänster blivit allt populärare. Utvecklingen av säkerhetslösningar och tillhörande hantering av säkra IT-miljöer lär bli en knäckfråga för att kunna ta sig till nästa utvecklingsnivå för såväl IoT som andra uppkopplade system. Att förstå och hantera säkerhetsaspekter lär vara ett baskrav för framtida teleinstallationer.
Fram tills nu har arbetslivet dominerats av människor som har vuxit upp utan digitala lösningar och redskap. Istället har de fått lära sig i vuxen ålder. Ofta har det resulterat i att nya redskap använts för att göra gamla arbetssätt mer effektiva, men i grund och botten är de fortfarande utförda på samma gamla sätt som tidigare.
Idag väller så kallade ”digitala natives” in i arbetslivet. Unga vuxna som sedan födseln vant sig vid en digital tillvaro som förutsätter digital funktionalitet och digitala lösningar. Detta får stora konsekvenser för såväl arbetslivet som för den kommande installationsmarknaden. Framför allt påverkar det kundernas krav på sina leverantörer. Från att digitaliserade lösningar har varit något extra håller det nu på att bli ett baskrav. Det gäller också installationsföretagens egna verksamhet. Att fullt ut förstå den digitala världen är en förutsättning för både framtida affärer och förmågan att attrahera ny arbetskraft.
Det finns en hel del trender inom företags- och affärsutveckling. Följande bedömer vi kommer få stor påverkan på det framtida affärslandskapet för teleinstallationsföretag:
Du måste logga in för att ta del av innehållet
Logga inDu kan enkelt skapa ett användarkonto för att ta del av innehåll, du behöver inte vara medlem i Installatörsföretagen.
Skapa användarkonto