Hoppa till innehåll

Ny webbinarieserie: Energieffektiv renovering ger ökad affärsnytta

Lönsamhet & företagande

28 februari 2023

Välkommen till en webbinarieserie och en ny digital kunskapsbank om hur energieffektivisering kan ge ökade affärsmöjligheter för företag inom installation och byggnation – om den genomförs på rätt sätt.

Energieffektivisering sparar pengar, är bra för klimatet, sänker energikostnader och bidrar även till en bättre inomhusmiljö. Men det är också en stor affärsmöjlighet för företag inom installation och bygg. Haken är just genomförandet. Alla vet att det finns lönsamma åtgärder, men bara cirka 30 procent av dem genomförs.

Potentialen för energieffektivisering är enorm. Samhället kan spara över 800 miljarder SEK till år 2045 genom att åtgärder genomförs. Inom bostäder och lokaler kan över 50 TWh effektiviseras lönsamt. Det motsvarar 10 procent av Sveriges energianvändning.

Ny digital kunskapsbank

För att göra det lättare att göra rätt samt hitta argument för att sälja in energieffektiva renoveringar, finns nu en ny digital kunskapsbank. Är du installatör, fastighetsägare, byggare, konsult eller entreprenör så hittar du här goda exempel, teknik för energieffektivisering, metoder för att räkna lönsamhet och mycket mer. Bakom initiativet står Installatörsföretagen, Energieffektiviseringsföretagen och Byggföretagen.

Kunskapsbanken hittar du här: Energieffektiv renovering

Webbinarieserie

I fyra kostnadsfria webbinarier berättar vi hur energieffektivisering kan ge ökade affärsmöjligheter för ditt företag. Representanter från bygg- och installationsföretag, specialister och förvaltare delar med sig av sin kunskap och sina bästa råd. Webbinarierna leds av Energieffektiviseringsförtagens vd Lotta Bångens.

Del 1: Kartläggning av åtgärder

Hur hittar du åtgärder för att minska energianvändningen i en byggnad. Vad ska du leta efter? När bör ett fönster bytas? Hur gammal ska en pump vara för att vara uttjänt? Du får tips och idéer på vilka åtgärder som kan vara lönsamma för dina kunder. Hur gör installatörer och byggare idag när de är ute hos kunder?

22 mars, kl. 8.00 – 9.00, Anmäl dig här

Del 2: Lönsamma åtgärder

När är en åtgärd lönsam? Hur kan man paketera åtgärder? Hur kan vi hjälpa kunden att lägga in åtgärdsförslag i underhållsplanen? Vad vill kunden ha egentligen - det som är billigast idag eller det med lägst kostnad på sikt? Bör vi alltid erbjuda kunder två alternativ?

29 mars, kl. 8.00 – 9.00, Anmäl dig här

Del 3: Avtal, risker och juridik i renoveringsprojekt

I renoveringsprojekt är det ibland svårt att från början veta entreprenadens omfattning och vad som krävs för entreprenadens utförande. Det dyker upp saker som man måste ta hänsyn till under arbetets gång. Vad är det för risker avtalsmässigt med att arbeta med renoveringsprojekt? Hur gör man för att minimera riskerna? Hur transparent kan man vara mot kunden?

19 april, kl. 8.00 – 9.00, Anmäl dig här

Del 4: Bra erbjudande till kund

Det är viktigt att lyssna på kunden men samtidigt informera om olika möjligheter och konsekvenser. Vilket behov har kunden? Hur ser ett bra kundmöte ut? Hålla tider och vara en pålitlig partner kan vara viktigare än ett lågt pris. Kunder som vill köpa “allt i ett” - hur kan vi samverka för att hjälpa dem?

26 april, kl. 8.00 – 9.00, Anmäl dig här