Hoppa till innehåll

Nöjdare medlemmar i årets medlemsundersökning

Aktuellt, Visa alla

21 juni 2021

Årets medlemsundersökning visar att du som medlem är nöjd med vad du får ut av ditt medlemskap. Framförallt lyfts medarbetarna på Installatörsföretagen fram. Som medlem tycker du också att vi bidrar till en positiv bild av installationsbranschen. Men självklart finns det också utrymme för utveckling för att ge ännu mer medlemsnytta.

Våra två index – Lojalitet och Prestation – ökar jämfört med förra årets mätning. Medan index för Varumärke ligger kvar på samma nivå som år 2020. Klicka på bilden för att se den större.

Medlemsundersökningen 2021 visar att Installatörsföretagens medlemsföretag generellt sett är nöjda med medlemskapet. Det sammanfattande omdömet och kännedomen om vårt erbjudande ökade med fem procent. Vår förmåga att tillgodose medlemmarnas behov ökade med sex procentenheter.

- Pandemin har påverkat oss alla på många olika sätt. En positiv effekt är att vi har fått en ännu närmare kontakt med er, våra medlemmar. Undersökningen visar tydligt en uppskattning av det arbete som medarbetarna på Installatörsföretagen gör, säger Peter Ek, chef för Medlemsservice på Installatörsföretagen.

Resultatet i korta drag

Varje år följer vi tre index som sammanväger flera frågor för att se till att utvecklingen går åt rätt håll. Lojalitets- och prestationsindexet har under årets undersökning ökat ytterligare. Medan varumärkesindexet ligger på samma nivå som 2020.

Här följer ett axplock av den feedback som vi har fått:

  • Kännedomen om vad medlemskapet erbjuder har ökat.
  • Fler skulle rekommendera branschkollegor att bli medlemmar.
  • Medarbetarna har stor betydelse för en god medlemsupplevelse. Deras hjälp, stöd och rådgivning ger mest nytta med medlemskapet.
  • Som medlem uppskattar du mer och mer vårt arbete med att säkra branschens behov av kompetensförsörjning samt skapa konkurrenskraftiga kollektivavtal.

För att sträva efter ett ännu bättre resultat även nästa år kommer vi jobba vidare med det som driver missnöje hos de medlemmar som är mindre nöjda. Här följer de tre områden där vi behöver utvecklas.

  • Lättare att nå och ge återkoppling.
  • Öka vår förmåga att ge branschservice inom specifika teknikområden.
  • Se över våra informationsflöden.

Tack – dina svar betyder mycket för oss

Strax över 800 personer svarade på årets medlemsundersökning. Det gör att vi kan vara trygga med att resultatet ger en rättvis bild av vad du som medlem tycker om vår verksamhet och medlemskapet.

Som varje år vill vi tacka för att du har tagit dig tiden att tycka till. Nu ska vi läsa, diskutera och agera. Dina svar är ett viktigt verktyg för alla oss som arbetar på Installatörsföretagen. Från styrelsen och ledningen till alla medarbetare.

Vill du veta mer? Prata med din regionala företagsrådgivare.